2016. június 5., vasárnap

A tanulmányi kirándulás napjai

Első nap: 2016. június 01., szerda.

Reggel 6 óra: gyülekező az induláshoz.

Az első állomás Nagyszalonta csonka torony, Arany János emlékmúzeum.
Kicsit borús időben érkeztünk meg utunk első állomására, Nagyszalontára. A helyi idegenvezető előadásának meghallgatása után emeletről - emeletre bejártuk a helyiek által Csonka toronynak nevezett Arany János emlékmúzeumot. Megcsodálhattuk a költő személyes tárgyait, bútorait, és műveiről készült festményeket, alkotásokat.

Második megállónk Nagyvárad: Ady emlékház.
A nagyváradi vár megtekintése után elsétáltunk az Ady Emlékmúzeumhoz, ahol a múzeum igazgatója tartott előadást Ady életéről és munkásságáról, illetve mesélt nekünk Nagyváradról az akkori irodalmi életről és a város jelentőségéről.

Csucsa, Boncza kastély.
Az Ady emlékháznál hallott előadáshoz remekül illeszkedett következő megállónk a Boncza kastély, hiszen mint megtudtuk, Ady Endre 2 évig élt itt feleségével Boncza Bertával. Bejártuk az akkori korokat idéző épületet, megcsodáltuk a gyönyörű kastélykertet és megtekinthettük a költőről készült kisfilmet is, melyben számos eredeti fotót láthattunk Adyról és családjáról, barátairól.

Második nap: 2016. június 02., csütörtök.

Torda: Jósika Miklós Elméleti Líceum.
2. nap reggeli után Tordára indultunk, hogy felkeressük az egyetlen magyar iskola hasonló korú tanulóit. Nagyon meleg és szívélyes fogadtatásban volt részünk, kaláccsal, üdítővel és énekszóval vártak bennünket. Az iskola vezetője és dolgozói pedig kiselőadást tartottak nekünk Tordáról, történelmi jelentőségéről, az iskola megalakulásának történetéről és működéséről. Meséltek a diákok is mindennapjaikról és végül mi is átadtuk az előzőleg nekik készített madáretetőket. A közös programot együttes énekléssel zártuk. Nagyon jó hangulatban telt a délelőtt.

Torda: Római katolikus templom.
A vendéglátóink elbeszélése kíváncsivá tett minket, ezért saját szemünkkel is látni szerettük volna azt a helyet, ahol a vallásszabadságot kihirdették. Ellátogattunk tehát a közeli torony nélküli templomba, aminek jelentőségét a helyszínen ismertettük a tanulókkal.

Torda: Sóbánya.
Délutáni programként a tordai sóbányába látogattunk el, ahol a gyerekek megismerkedhettek a sóbánya történetével, kedvükre csónakázhattak, óriáskerekezhettek vagy golfozhattak. Ének szakos diákjaink pedig elénekelhették kedvenc dalaikat a színpadon. A 13 emelet mélyen fekvő bánya emlékezetes program volt számunkra, a dobogós favoritok között szerepel a tetszési listánkban.

Harmadik nap: 2016. június 03., péntek.

Torda: Tordai hasadék.
Sajnos a sok eső és a rossz idő miatt a tordai hasadék bebarangolását nem tudtuk megvalósítani, de történetét tanulói kiselőadás által mindenki meghallgatta, illetve gyalog a még biztonságos közelségig közelítettük meg.  Fotót készítettünk és csak reméljük, hogy egyszer még eljöhetünk ide, gyönyörködhetünk közelről is szépségeiben, és akár egész napos túrán meghódíthatjuk, bejárhatjuk ezt a csodás tájat!

Torockó:  vízimalom.

Torockó:  Both Miklós asztalosmester háza.
Torockón Both Miklós házához érkeztünk, ahol egy régi korokat idéző szobát és vízimalmot láthattunk. Erről kiselőadást is meghallgattunk, illetve láthattuk a vízimalmot működés közben. Ez a Kárpát-medence legkorábbi felül-csapos patakmalma és az egyetlen a száz évvel ezelőtt még működő öt vízimalom közül. Gyönyörködhettünk a helyi asztalosmester és bútorfestő által készített bútorokban is.

Torockószentgyörgyi Óvoda.
Majd utaztunk tovább Torockószentgyörgyre, ahol a helyi magyar óvodának adtuk át ajándékainkat (meseillusztráció dekorációkat). Diákjaink elvegyültek az ovisok között és beszélgettek, játszottak velük. Sajnos az egyfolytában zuhogó eső miatt a Torockószentgyörgyi vár romjaihoz nem tudtunk feljutni.

Gyulafehérvári érseki székesegyház.

Az eső miatt elmaradt túránkat kompenzálva megálltunk Gyulafehérváron, ahol megismerkedtünk a város és a vár történelmével. Az érseki székesegyházat is megtekintettük, ahol a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy kiderítsék mely híres emberek sírhelye található itt. A várban tett séta során pedig összegeztük a látottakat.

Déva: Szent Ferenc Alapítvány gyermekotthona.
Dévára érkezésünk után az árvaházat látogattuk meg, ahol az iskolánk összes diákja által összegyűjtött tartós élelmiszereket, tisztítószereket adtuk át a nevelőknek. Ezután meghallgattuk egy ott élő kislány beszámolóját életéről, sorsáról az árvaház működéséről, majd nevelője körbevezetett minket a kiállításokon és személyes életútjáról és megtapasztalásairól mesélt nekünk. Nagyon tanulságos és elgondolkodtató volt ez az élmény.

Negyedik nap: 2016. június 04., szombat.

Déva: Déva vára.
A folyamatos esőzés miatt nem tudtunk felmenni a dévai várba, de tanulói kiselőadással megismerkedtünk történelmi jelentőségével és a hozzá kapcsolható híres emberek életútjával. Magyar szakos tanár kollégánk segítségével etikai beszélgetést folytattunk a várról szóló ballada felidézését követően.

Brád: aranymúzeum.
A több mint 100 évvel ezelőtt alapított múzeum kb. 2000 kiállítási tárgyat tartalmaz. Megcsodálhattuk az aranyérc gyűjteményt, amely a múzeum legértékesebb része és helyi idegenvezetők segítségével megismerkedhettünk a múzeum kiállítási tárgyainak történetével is.
A kiállított darabok a helyi Érchegység aranybányáiból kerültek a múzeumba, és a világ legjelentősebb gyűjteményei között tartják számon. A múzeumban megnézhettük azokat a régészeti leleteket, amelyek egyértelműen igazolják az ember 5000 éves jelenlétét azon a vidéken, és bemutatják az aranyérc bányászásának és feldolgozásának folyamatát is.  Az ásványérc-kollekció több mint 800, a világ minden tájáról érkezett ásványt tartalmaz.

Kiskóh: Medve barlang.

A barlangot 1975-ben véletlenül fedezték fel a Kiskóh-i márványkitermelés egyik robbantása során. A Medve-barlang triász időszaki kristályos mészkőben képződött mintegy 200 millió évvel ezelőtt. A mészkőben a barlangon átszivárgó víz rengeteg cseppkőképződményt alakított ki és ezzel világszerte ismerté vált.  A kb. 45 percet tartó látogatás során a helyi idegenvezető ismertette a barlangról a legfontosabb tudnivalókat. A Medvék folyosóján - ahol több barlangi medve csontvázát találták- láthattunk számos csontot, koponyát és egy egészben összerakott csontvázat is. Megtudtuk, hogy a legrégebbi cseppkövek kb. 55 ezer évesek, de a cseppkőképződés ma is megfigyelhető a barlangban. Ez a programelem is a gyerekek kedvencei között szerepelt.